Blog

איטום מעברי אש

איטום מעברי אש

תחום המיגון מפני אש במבנים זכה לעדכנות טכנולוגית, פיתוח שיטות עבודה וחומרים מתקדמים ומהווה חלק מתכנית עבודה מקיפה ומדויקת בהתאמה לכל מבנה, על פי תקן, במטרה הנעלה להציל חיי אדם.

התכניות כוללות פעולות מנע והקמת מערכות לטיפול באש ועשן במקרה הצורך, מערכות לגילוי והתראה וכלים שונים למניעת התפשטות של האש במקרה של אירוע דליקה במבנה, במטרה להרוויח זמן, למלט אנשים בבטחה מן המבנה ועד להגעת כוחות הכיבוי והשגת השתלטות מלאה על האש.

איטום מעברי אש הוא פרק חשוב בתכניות העבודה והמיגון במבנים, ולמעשה קובע כי כל פתח הנמצא תחת אזור המוגדר כאזור אש- יש לאטום באופן יסודי ויעיל מפני אפשרות מעבר של אש, באופן שיספק עמידות ויוכל לעמוד כנגד אש חיה ותנאי חום גבוהים במיוחד במשך מאה ועשרים דקות לכל הפחות. על מנת להשיג את המטרה נקבע תקן מדויק המתייחס לאופי האיטום, עובי ושימוש בחומרים מתקדמים, שעברו הדמיות וניסויים והוכיחו את המידות הנדרשת.

איטום מעברי אש מביא בחשבון גם את המערכות השונות הסמויות והגלויות המהוות חלק בלתי נפרד מן המבנה, בניהן מערכת המים, הביוב והאינסטלציה ומערכת החשמל.

איטום מעברי אש מתבצע בשני אופנים, במטרה לחצות בצורה הנדסית את האזור ולפצל את מרחבי האש לשליטה מרבית בהם:

איטום ורטיקאלי- איטום אש ורטיקאלי מתייחס לאיטום במרחב הגובה של המבנה, אוטם ריצוף ותקרות ומונע מעבר של אש בין קומות שונות במבנה.

איטום אופקי- איטום שנועד למנוע את התפשטות האש בצורה אופקית, מעבר אש ועשן בין חדרים באמצעות יצירת פתרונות איטום ומיגון על קירות, לצד פתרונות שחרור עשן.

בין החומרים והפתרונות המשמשים לאיטום מעברי אש:

חומרים מעכבי בעירה- חומרים שונים המיועדים למילוי קירות ולמשיחה חיצונית על גביהם ומגלים תכונות של דחיינות כלפי אש ועמידות גבוהה בחום לאורך זמן.

צמר סלעים- חומר מילוי ללוחות גבס ואחרים המהווה חומר מבודד תרמית ואקוסטית ובעל עמידות בפני אש. יעילותו של החומר באה ביחס ישיר לעובי הלוחות, הרווח בניהם וכמות המילוי שהם מכילים על פי פרמטרים של צפיפות ודחיסות חומר.

לוחות- יחידות לוח מחומרים שונים הכוללות ציפויים מעכבי בעירה.

קולר תופח- מיועד לאיטום ומיגון על צמרת פנימית, במטרה למנוע נזקי אינסטלציה ונזקים מבניים יקרים בעת אירוע אש.

תכנון והתקנה של מערכות לגילוי אש, כיבוי, התראה ושחרור עשן נמצאות לרוב בידי הקבלן המבצע, כאשר זה כפוף לביקורת של הג”א ומכון התקנים וחייב להוכיח סטנדרטים העומדים בתקינה הנדרשת על פי סוג המבנה. יחד עם זאת, יזמים ובעלים רבים של מבנים בוחרים לגלות עניין ולבחור במערכות המתקדמות ביותר, תוך דרישה מן הקבלן לרכישה וליישום של אלה, על מנת להבטיח מבנים בטוחים, עמידים, בעלי יכולת עמידה בתקן מחד גיסא ותנאי בטיחות מלאים מאידך גיסא.

Related Posts

איומים וסיכונים

איומים וסיכונים

ישראל מצויה בעימות מתמיד עם הפלסטינאים אשר מאפיינו העיקרי הינו השימוש בטילים כנגד אוכלוסייה אזרחית,…Read more

Enter your keyword